ideogrames-belles
abstract
  • Pere Bellès fa una abstracció de les planimetries urbanes i de l’arquitectura per crear un llenguatge visual minimalista reforçat per un cromatisme intens. Com a mètode per donar a conèixer la seva interpretació dels espais, el temps i les històries. Durant la seva residència a Addaya Centre d’Art Contemporani crea Ideogrames i posteriorment E51 UCD ALR, en què investiga les seves pròpies empremtes en córrer i les relaciona amb la narració del lloc i la seva pròpia interpretació del paisatge.

  • empremta, territori, arquitectura, abstracció, ideogrames, llenguatges, paisatge.

  • Pere Bellès | Ideogrames, 2014 i E51 UCD ALR, 2015

    Durant la seva residència a Addaya Centre d’Art Contemporani d’Alaró, Mallorca, crea Ideogrames, en què investiga les seves pròpies empremtes sobre el territori, aquelles que deixa quan practica running. A partir del concepte de l’ideograma, analitza i descobreix l’essència del lloc, per tal de, finalment, crear unes peces circulars on al darrere podrem veure la seva empremta, com a corredor, i al davant la narració del lloc i la seva interpretació del paisatge. Fa un joc de paraules en què manquen peces que ell no té, en fa la lectura i l’espectador ha d’acabar de completar el que falta. L’obra es completa amb un vídeo entrevista a les persones del lloc que conèixer bé les històries i singularitats del poble d’Alaró i del seu paisatge.

    Amb l’escultura E51 UCD ALR en forma de creu que incorpora la forma d’una sabata representa el fet que tothom porta una creu al damunt, al mateix temps que incorpora un testimoni material que representa la història industrial d’Alaró. Una memòria qualificada a partir de la qual mesurem l’experiència que adquirim al llarg de la vida, una motxilla inseparable on hi té cabuda el que hem viscut, la consciència i el record.

    Ideogrames, 2014

    Instal·lació

    24 peces circulars de 21 cm. ø x 11 cm (materials diversos) i vídeo 8’

    Mida variable

    Pere Bellès - E51 UCD ALR, 2015

    E51 UCD ALR, 2015

    Fusta, acetat, forma i filferro

    205 x 80 x 30 cm

    Procés creatiu. Runkeeper

    Pere Bellès - procès runkeeper
    entrevista
    biografia

    Pere Bellès

    Terrassa, 1965
    Viu i treballa a Cadaqués

    És un artista que s’interessa pel paisatge i els materials, que interpreta les empremtes que les persones deixem al territori. Ell mateix ens diu: “Jo no invento res. Parteixo sempre d’una empremta prèvia, de les formes que l’home ha generat en el territori, formes que s’han creat per complir una funció.”

    Fa una abstracció de les planimetries urbanes i de l’arquitectura per crear un nou llenguatge visual minimalista reforçat per un cromatisme intens. A través de l’abstracció i el mètode creatiu participa en el paradigma contemporani de treball d’arxiu, documentació, de revisió i compendi. Descontextualitzant l’entramat urbà aconsegueix convertir-lo en pintures o escultures abstractes que amaguen el seu origen i poden no conservar cap element del referent. Aplicant aquest mètode aconsegueix donar a conèixer la seva interpretació dels espais, el temps i les històries que amaguen els llocs, les ciutats i els territoris. Buscant aquells elements específics que li permetin traduir a un llenguatge visual i abstracte allò que per a ell defineix cada indret.

    El resultat és una obra minuciosa, cuidada al detall i amb gran varietat de materials (pintura, paper, fusta, acer, llum…) en què el color rep un gran protagonisme per resultar viu, minimalista i ple de contrastos. Un treball fortament atret pel món creatiu i formal de l’arquitectura. Ha realitzat obra gràfica, escultures de gran format, murals o objectes petits que sol organitzar en sèries per tal d’ordenar i visualitzar el procés creatiu.

    Ha exposat a Son Tugores, Alaró (2015), al Museu de l’Empordà (2013), el CEC de la Universitat Sorbona-París (2014), la Galeria Iturria de Cadaqués (2013), Les Bernardes de Salt (2013), el Museu de Cardedeu (2011-2012) i el Col·legi d’Arquitectes de Barcelona i Galeria ASM28, Madrid(2010). Ha fet exposicions individuals a Girona, Osaka (Japó), Pamplona, Dieulefit (França), Barcelona, Madrid, Cadaqués, Casavells, Sabadell, Castelló de la Plana, Roses, Sant Martí d’Empúries, Tossa de Mar, Pals, Vilanova del Vallès, l’Escala i Terrassa. Ha participat en exposicions col·lectives a Suècia, el Japó, Dubai, Vitòria, Girona, Madrid, València, Vigo, la Jonquera, Cadaqués, Portbou i Sitges. Ha fet presentacions del seu treball a la Fontana d’Or, Girona; la Biblioteca Iu Bohigas, Salt; el Centre d’Art Santa Mònica, Barcelona; el Col·legi d’Arquitectes, Girona, i l’Escola Superior d’Enginyers de ponts camins i canals, Barcelona.

    Ha rebut la beca Primavera 2011 de l’Ajuntament de l’Escala, ha guanyat la convocatòria de Cardedeu amb l’art vigent 2011, la beca a la Creació del Consell Nacional de la Cultura i les Arts de Catalunya (2010), la beca Agita de l’Ajuntament de Figueres (2010), la menció d’honor a la Biennal d’Art de Riudebitlles (2006) i el premi de gravat Miniprint Internacional de Cadaqués (2004).